Marketing to dziedzina, o której nie może zapomnieć niemal każda branża. Oczywistym jest, że rola marketingu w firmach handlowych, produkcyjnych oraz usługowych jest bezcenna. Jednak poza wyżej wymienionymi marketing jest również tam gdzie mniej tego byśmy się na pierwszy rzut oka spodziewali – w instytucjach kulturalnych, rządowych a nawet non-profit. Sprawa jeszcze ciekawiej wygląda, gdy mówimy o instytucjach sportowych. Sport z jednej strony kojarzy się nam z duchem fair play z drugiej strony sport na najwyższym poziomie to ogromne pieniądze. Jak zatem rozumieć pojęcie “marketing sportowy”? 

Marketing sportowy – szerokie pojęcie

Marketing sportowy według definicji jest zbiorem działań, mających na celu promocję produktów związanych ze sportem. Zazwyczaj promocja ta jest skierowana do kibiców oraz ludzi czynnie uprawiających sport. Wymienienie produktów związanych ze sportem jest wręcz niemożliwe ze względu na fakt, że jest ich tak wiele. Produktem może być obiekt sportowy (np. stadion) klub sportowy, zawodnik, odzież sportowa, akcesoria sportowe (np. piłki), gadżety (np. szaliki), obiekt sportowy i wiele wiele więcej Na podstawie tych przykładów widać, że pojęcie marketingu sportowego odnosi się do naprawdę zróżnicowanych produktów, które jednak mimo wszystko mają element wspólny jakim jest powiązanie ze sportem. 

Żeby tą szeroką i niespójną definicję trochę usystematyzować marketing sportowy zazwyczaj jest dzielony na dwa następujące odmiany: 

  • marketing poprzez sport – polega na promocji produktów i usług przy wykorzystaniu wydarzeń sportowych, lig, drużyn oraz sportowców.
  • Marketing sportu – marketing ukierunkowany na promocję organizacji sportowych lub promocję konkretnych wydarzeń

Kampanie marketingowe korzystające z wizerunku sportowca

Na marketing sportowy możemy także spojrzeć z innej strony. Otóż konkretni zawodnicy lub kluby dysponują ogromną siłą marketingową, która jest wykorzystywana w promocji produktów i usług kompletnie nie związanych ze sportem. Przykładem jest kampania pewnej marki piwa wspierająca Polską Reprezentację, lub reklama telefonii komórkowej realizowana przy współudziale zawodnika. 

Marketing ukierunkowany na pozyskanie sponsora

Czasami marketing sportowy przyjmuje jeszcze inną formę, otóż może on polegać na poszukiwaniu sponsora przez zawodnika/klub. Sponsoring sportowy to coś co we współczesnym świecie jest niemal naturalne. Czasami sponsoring rzeczywiście bardziej przypomina zorganizowaną kampanię reklamową, jednak bywa też i tak że jest to czysto charytatywna działalność. 

Marketing organizacji wydarzeń sportowych

Organizowanie wydarzeń sportowych to kolejna odmiana marketingu sportowego. Tutaj głównym celem jest promocja produktu w postaci wzięcia udziału w imprezie sportowej. Może to być zarówno wzięcie udziału w roli kibica jak i w roli zawodnika. Przykładami imprez, które mocno ze sobą konkurują są organizowane w większych polskich miastach biegi długodystansowe. Większa liczba uczestników wpływa na prestiż imprezy a co za tym idzie za możliwość pozyskania lepszych sponsorów oraz lepszy wynik finansowy. Przykładów imprez, których głównym celem jest przyciągnięcie kibiców jest tak wiele że nie sposób przytoczyć chociaż kilku najpopularniejszych przykładów. Mogą to być zarówno ogromne wydarzenia takie jak Mistrzostwa świata w piłce nożnej lub Igrzyska olimpijskie lub drobniejsze imprezy o charakterze lokalnym. Nawet w najmniejszych miejscowościach kluby starają się zachęcić kibiców do brania udziału w wydarzeniach sportowych. 

Jakie działania są podejmowane w ramach marketingu sportowego? 

Wymienienie wszelkich możliwości marketingowych jest nie możliwe, gdyż tutaj tak naprawdę nie ma limitu. Najważniejsza jest kreatywność marketerów. Jednak opierając się na schematach można wyróżnić elementy w jakich specjalizują się firmy oferujące tak zwany marketing sportowy poznań. Jest to między innymi obsługa mediów społecznościowych, tworzenie grafiki, tworzenie materiałów wideo, tworzenie nadruków na odzieży, tworzenie stron internetowych oraz profesjonalne sesje zdjęciowe.