Białko jest podstawowym budulcem mięśni, dlatego osoby, które uprawiają sport zawodowo lub regularnie trenują wysiłkowo, często korzystają z odżywek białkowych. Białko wegańskie to odpowiedź na potrzeby takich właśnie osób, które dodatkowo zrezygnowały z wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Dzięki białku znajdującemu się w produktach roślinnych możliwe jest tworzenie suplementów diety o bardzo dobrych właściwościach. Co warto o nich wiedzieć?

Białko wegańskie i jego właściwości

Białko wegańskie to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą z różnych względów wzbogacić swoją dietę o białko, ale nie spożywają niczego, co ma pochodzenie zwierzęce. Białka tworzą struktury niemal wszystkich tkanek takich, jak mięśnie, włosy, paznokcie czy skóra i regulują procesy fizjologiczne. Ponadto to właśnie z nich zbudowane są przeciwciała, które wspierają pracę układu odpornościowego. Białko wegańskie dostarcza więc organizmowi składników, które są niezbędne, aby prawidłowo pracował, a w przypadku osób trenujących przełoży się również na to, że efekty wyczerpujących treningów będą widoczne nieco szybciej.

Rodzaje białek wegańskich

Jak się okazuje, wiele roślin jest źródłem naturalnego białka. Do najpopularniejszych należy soja, która zawiera aż dziewięć niezbędnych człowiekowi aminokwasów, ale białka wegańskie robi się również z komosy, grochu, dyni, słonecznika i wielu innych nasion. Białka z grochu czy ryżu są szczególnie lekkostrawne, a z kolei mieszanki kilku różnych składników często komponowane są tak, aby zawierały uzupełniające się nawzajem wartości.

Czy skład białka ma znaczenie?

Skład wszystkiego, co spożywamy, ma wielkie znaczenie dla naszego organizmu i tak samo jest w przypadku białek wegańskich. Soja jest pełnowartościowym substytutem białek pochodzenia zwierzęcego, dlatego też jest najczęściej wybierana. Warto czytać etykiety i konsultować się ze specjalistami, ponieważ niektóre z białek są mieszanką różnych składników, które można dopasować do indywidualnych potrzeb. W białkach tego rodzaju bardzo często stosowane są słodziki takie, jak stewia, sacharyna czy sukraloza, ale wszystkie z nich są bezpieczne dla zdrowia. Warto szukać produktów pozbawionych cukru i wszelkich substancji chemicznych.

Jaki smak białka wybrać?

Wybór odpowiedniego smaku białka jest zależny od osobistych upodobań. Wielką popularnością cieszą się białka waniliowe i czekoladowe, które mogą stać się dodatkiem do deserów, ale spożywane bez dodatków również są smaczne. Jeśli ktoś niespecjalnie przepada za słodyczami, to dobrą alternatywą będą białka owocowe na przykład białko żurawinowe czy truskawkowe. Można również zdecydować się na białko zupełnie pozbawione smaku i samodzielnie wzbogacić je ulubionymi dodatkami.

O czym jeszcze pamiętać przy wyborze białka wegańskiego?

Zanim zdecydujesz się na zakup białka wegańskiego, postaraj się obliczyć, ile mniej więcej białka spożywasz na co dzień. Nadmiar białka w organizmie jest tak samo niekorzystny, jak jego niedobór, dlatego warto monitorować sytuację. Jeśli szukasz białka, które ma wyłącznie naturalne składniki, to warto kupować na przykład te słodzone stewią.