Sportowcy w celu szybszego spalania tłuszczów i przyrostu tkanki mięśniowej używają tak zwanych spalaczy tłuszczów i odżywek na masę. Są to suplementy diety kupowane bez recepty całkiem legalnie. Nie to co prohormony czy sterydy anaboliczne, które chociaż legalne, to nie są dozwolone w sporcie profesjonalnym. Suplementy dla sportowców są jak najbardziej legalne i dozwolone przy dużym treningu. Nie wpływają na gospodarkę hormonalną, za to mogą wspomagać przyrost tkanki mięśniowej, dlatego są tak popularne wśród mężczyzn, którzy uprawiają kulturystykę.

Chociaż suplementy, które pomagają spalić tłuszcz i środki na przyrost mięśni są tak chętnie kupowane i używane to same nie wystarczą. Potrzebna jest dieta niskotłuszczowa i wysokobiałkowa. Tłuszczów nie da się całkiem wyeliminować, potrzebne są do absorbowania witamin A, D, E i K. Natomiast białko najlepiej pozyskać z takich produktów jak: mięso białe i czerwone, ryby, jajka, soja czy pieczywo wieloziarniste.

W suplementach dla sportowców najczęściej występują:

  • synefryna – Jest to substancja o podobnym działaniu co kofeina. Pobudza organizm, rozkręcając metabolizm. Dodatkowo zwiększa energię i pomaga w spalaniu tłuszczu, jednocześnie obniżając apetyt. Razem z kofeiną może się znaleźć w środkach tak powszechnie kupowanych jak sterydy online. Używane zgodnie z zaleceniami, spełniają swoją rolę i nie powodują skutków ubocznych.
  • keratynina – Ten aminokwas zwiększa energię i wytrzymałość. Pobudza mięśnie do większej pracy i wpływa na ich przyrost. Jednak bez równoczesnych ćwiczeń jego działanie będzie znikome. Ten preparat przyjmuje się z wodą, najlepiej po ćwiczeniach na siłowni. Należy pamiętać o przyjmowaniu dużej ilości płynów, bo substancja powoduje odwodnienie. Jej rola nie polega na stracie wagi, tylko na wspomaganiu budowy mięśni. Przedawkowanie może być przykre, bo skutkiem tego bywają skurcze mięśni, biegunka i bóle brzucha. Nie jest wskazana dla osób z chorobami nerek.
  • białko i glutamina. – Mają rolę budulca. Pomagają uzyskać przyrost masy mięśniowej przy jednoczesnych ćwiczeniach.

Do substancji pomocnych sportowcom zalicza się też napoje izotoniczne. Są one wskazane dla osób intensywnie ćwiczących lub ciężko pracujących. Zawierają w sobie dużo minerałów, takich jak: sód, wapń, potas, magnez i fosfor, jak też węglowodany i witaminy. W czasie dużego wysiłku fizycznego, traci się z potem dużo elektrolitów. Napoje izotoniczne pomagają wyrównać deficyt, szybko nawadniając organizm. Węglowodany obecne w tych napojach uniemożliwiają spadkom glukozy we krwi. To wszystko sprawia, że trening może być dłuższy a organizm bardziej na niego wytrzymały. Jako, że izotoniki to spora dawka kalorii, to osoby chcące schudnąć powinny ograniczyć ich przyjmowanie.

Napoje energizujące, zwane energizerami, mają inną rolę do spełnienia. Przychodzą z pomocą osobom zmęczonym i zdekoncentrowanych. W swoich składach zawierają taurynę, kofeinę lub inozytol. Działają dobrze na koncentrację i wzrost formy. Kofeina zazwyczaj występuje tutaj w dużych ilościach, dlatego powinno się uważać na poziom magnezu w organizmie, bo ta substancja go wypłukuje. Energizerów nie powinny nadużywać osoby przebywające w długotrwałych sytuacjach stresowych. Energizery nie są też wskazane dla osób z nadciśnieniem tętniczym ani też dla dzieci. Są bezwzględnie zakazane  kobietom w ciąży i karmiącym a także chorym na cukrzycę i choroby wątroby. Energizery należą do płynów hiperosmolarnych, dlatego nadmierne ich przyjmowanie może się skoczyć zaburzeniami żołądkowo – jelitowymi, lub nudnościami czy biegunkami.